نکات یادگیری

نکات یادگیری و آموزشی

نکات یادگیری

نکات یادگیری و آموزشی

  • ۰
  • ۰

 

خون یک نوع بافت پیوندی است که از سلول‌ها و پلاسما تشکیل شده است. خون در رگ‌ها جریان دارد و کار اصلی آن رساندن اکسیژن، مواد مغذی، هورمون‌ها و دفع مواد زائد از بدن است.

خون از سه نوع سلول اصلی تشکیل شده است: گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها.

 گلبول‌های قرمز یا اریتروسیت‌ها، سلول‌های بی‌هسته و دارای هموگلوبین هستند که اکسیژن را به بافت‌ها حمل می‌کنند. تعداد گلبول‌های قرمز در هر میلی‌لیتر خون حدود ۴ تا ۶ میلیون عدد است.

Esr چیست

 گلبول‌های سفید یا لکوسیت‌ها، سلول‌های دارای هسته و بخش اصلی سیستم ایمنی بدن هستند که عفونت‌ها و مواد خارجی را شناسایی و نابود می‌کنند. تعداد گلبول‌های سفید در هر میلی‌لیتر خون حدود ۴۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ عدد است. گلبول‌های سفید به پنج زیرگروه تقسیم می‌شوند: نوتروفیل، لنفوسیت، مونوسیت، ائوزینوفیل و بازوفیل.

 پلاکت‌ها یا ترومبوسیت‌ها، قطعات کوچک و بدون هسته هستند که در فرآیند انعقاد خون نقش دارند. تعداد پلاکت در هر میلی‌لیتر خون حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ عدد است.

- پلاسما بخش مایع خون است که حاوی آب، الکترولیت، پروتئین، هورمون، آنتی بادی، فاکتور انعقادی و دیگر محصولات متابولیکی است. حجم پلاسما در حالات عادی حدود 55 درصد حجم کلی را تشکیل می دهد.

  • ۰۲/۰۳/۰۹
  • Bo Chandler

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی